fbpx

FAQ – Často kladené otázky

Máte nejakú otázku? Skúste si najskôr pozrieť odpovede na najčastejšie kladené otázky našich zákazníkov – zamestnávateľov, prevádzok aj užívateľov.

Stravenky

Koľko prispieva na stravné zamestnanec a koľko zamestnávateľ?

Zamestnávateľ prispieva zamestnancovi na stravovanie minimálne 55 % hodnoty Stravenky. Maximálna suma, ktorú si môže zamestnávateľ započítať do daňovo uznateľných nákladov za stravné zamestnanca, je vždy podľa aktuálne platnej vyhlášky Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny.

Aká je minimálna a maximálna výška Straveniek?

Od 1. októbra 2023 je minimálna výška Stravenky 5,85 € a maximálna (daňovo zvýhodnená) hodnota je 7,80 €. Každá firma môže do daňovo uznaných nákladov použiť 55% z maximálnej hodnoty 7,80 €, a to bez ohľadu na nominálnu hodnotu gastrolístkov, ktoré zamestnancom nakupuje. Živnostníci (SZČO) aj FO – podnikatelia si do daňovo uznaných nákladov môžu započítať výdavky na stravovanie vo výške 100 % z hodnoty 7,80 € za každý odpracovaný deň (vrátane odpracovaných víkendov a sviatkov).

Musím dať zamestnancom Stravenky?

Zamestnávateľ je povinný zabezpečovať zamestnancom stravovanie podľa  §152 Zákonníka práce. Stravenky sú obľúbenou formou zabezpečenia zákonného stravovania zo strany zamestnávateľov, prinášajú daňové úľavy a úsporu nákladov, ktoré by inak vynaložili na prevádzku závodnej kuchyne. Zamestnancom zvyšujú životnú úroveň, zlepšujú pracovné vzťahy a efektivitu práce, vďaka výberu jedla podľa vlastného výberu a vo svojej obľúbenej prevádzke. Zamestnávateľ sa môže vybrať formu Straveniek – moderné elektronické alebo klasické papierové.

Dávajú sa gastro lístky aj za odpracovaný čas cez víkend a za home-office?

Zamestnanec má nárok na Stravenky podľa odpracovaných dní a hodín, takže aj pri práci cez víkend. Rovnako za prácu z domu, kedy je zamestnanec dočasne delegovaný na home-office, má zamestnávateľ povinnosť zabezpečiť stravné.

Môžem nakúpiť Stravenky aj spätne za minulý mesiac?

Objednávanie Straveniek za spätné obdobie môže realizovať každý zamestnávateľ, ktorý nie je SZČO / FO – podnikateľ.

Dajú sa cestovné náhrady vyplatiť v Stravenkách?

Nie, takáto forma vyplatenia nie je možná.

Aký je rozdiel medzi klasickými papierovými a elektronickými stravenkami?

Nosičom papierových Straveniek je „poukážka“ s nominálnou hodnotou a s množstvom ochranných prvkov. Pri eStravenkách je ich nosičom moderná multifunkčná fšekarta s bezpečnostnými prvkami ako klasická banková platobná karta. Elektronické stravenky (eStravenky) sú pohodlné, ekologické, nezmoknú a od januára 2023 je legislatívne odporúčané ich nahrádzanie za papierové gastrolístky, v zmysle novely Zákonníka práce.

Zmenili sa údaje mojej firmy/živnosti, ako vám nahlásim ich zmenu?

Akúkoľvek zmenu fakturačných a kontaktných údajov je potrebné nám nahlásiť emailom infoservis@fpoho.sk alebo telefonicky na bezplatné číslo Infoservisu 041/500 52 78. Infoservis je vám k dispozícii v pracovných dňoch medzi 7:30 až 15:30.

Zaujali ma vaše produkty a služby, ako sa môžem stať vašim klientom?

Rady našich spokojných klientov môžete rozšíriť pohodlne online registráciou v Zákazníckej zóne alebo prostredníctvom obchodných zástupov podľa jednotlivých krajov. Môžete využiť aj náš Infoservis 041/500 52 78, kde vám poskytnú potrebné informácie a zodpovedia otázky o zazmluvnení sa na nákup našich moderných zamestnaneckých benefitov.

Poradíte mi, aký je kontakt na Finančnú správu?

Na stránke https://www.financnasprava.sk/sk/kontakt  si vyberte spôsob komunikácie, aký vám vyhovuje. Infolinka je 048/43 17 222 a poštová adresa: Finančné riaditeľstvo SR, Lazovná 63, Banská Bystrica 974 01.

Môžem za Stravenky nakúpiť aj niečo iné ako potraviny?

Stravenky (klasické papierové i elektronické na fšekarte) majú účelové použite a sú určené výlučne na úhradu tovaru potravinového charakteru či vhodného nealkoholického nápoja. Platiť nimi môžete teda iba v reštauráciách alebo v obchodoch s potravinami, kde si môžete nakúpiť špeciálne potraviny v prípade alergií či špeciálnych stravovacích štýlov.

V aktuálnej situácii práve Stravenky významne podporujú gastro segment. Dnes, keď sú reštaurácie mimoriadne obmedzované vo svojej činnosti, sú práve Stravenky využívané na obedy na osobný odber či donášku. Veríme, že aj v nastávajúcom období podporíte svoje obľúbené prevádzky v čo najväčšej miere a budete využívať gastro lístky práve v reštauráciách.

Ako zistím, kde platia DOXX Stravenky a Daršeky?

Na webovej stránke je k dispozícii vyhľadávač akceptačných miest. Je možné vyhľadať konkrétne akceptačné miesto ak poznáte jej názov, alebo môžete použiť vyhľadávanie podľa okresu či podľa produktu. Svoje akceptačné miesto si viete nájsť priamo v mapovom alebo v zoznamovom prehľade.

Mám doma neplatné papierové gastrolístky, čo s nimi?

Výmena Straveniek, ktorým už skončila vymedzená platnosť, je možná prostredníctvom vášho zamestnávateľa, ktorý vám Stravenky vydal a súhlasí s tým, že vám výmenu zabezpečí. Takúto výmenu je možné realizovať najneskôr jeden mesiac po skončení ich platnosti, teda o výmenu gastrolístkov ročníka 2023 je možné požiadať do konca januára 2024.

Vaše Stravenky a stravovacie karty neberú v mojej obľúbenej reštaurácii, pomôžete mi?

Pošlite nám cez kontaktný formulár svoj tip na prevádzku alebo nám napíšte na infoservis@fpoho.sk. Následne prevádzku oslovíme a ponúkneme jej možnosť byť súčasťou našej akceptačnej siete.

eStravenky

Ako zistím zostatok eProduktov na svojej fšekarte?

Najpohodlnejším riešením, ako mať svoj zostatok eStraveniek pod kontrolou, je naša smart aplikácia Karta DOXX v mobile. Stiahnite si ju z Google Play alebo App Store. Rovnako máte k dispozícii svoj bezplatný online účet, ktorý automaticky získavate ku svojej karte. Na prihlásenie vám postačuje číslo fšekarty a PIN kód.

V mobilnej aplikácii aj svojom web účte máte prehľadne uvedené, do akého dátumu máte svoj zostatok minúť.

Ako mám postupovať pri strate alebo odcudzení fšekarty?

Pri strate alebo krádeži, kartu jednoducho zablokujte cez aplikáciu Karta DOXX v mobile alebo prostredníctvom svojho online účtu. Tiež je vám k dispozícii bezplatný Infoservis 041 / 500 52 78 (v pracovných dňoch 7:30 – 15:30). Pre tento účel je potrebné pamätať si alebo bezpečne uchovávať číslo svojej karty a PIN. Po blokácii karty požiadajte svojho zamestnávateľa o vydanie novej karty a zostatok z pôvodnej karty si prenesiete na kartu novú.

Môžem vyberať fšekartou hotovosť z bankomatu?

Multifunkčná fšekarta je určená výlučne na platby na POS termináloch alebo online platby cez DOXX platobnú bránu (virtuálny POS terminál). Nie je možné použiť ju na výber hotovosti zo žiadneho bankomatu.

Mám vydanú fšekartu a chcem platiť aj mobilom, čo mám pre to urobiť?

Možnosť platiť mobilom miesto karty máte s Android verziou našej skvelej aplikácie Karta DOXX v mobile. Mobil predstavuje dvojča fyzickej fšekarty, čo znamená, že je možné platiť oboma nosičmi – aj mobilom, aj kartou. Po inštalácii je aplikácia okamžite aktívna, na platenie za obed stačí priložiť odblokovaný mobil k POS terminálu. Stiahnite si bezplatnú Android aplikáciu TU.

Pitný režim

Ako zabezpečiť pitný režim pre ľudí pracujúcich v teréne, kde nie sú dostupné zdroje pitnej vody?

Zamestnávatelia, ktorí majú zamestnancov pracujúcich v teréne, radi využívajú formu nápojových poukážok na naplnenie zákonnej povinnosti – zabezpečovať zamestnancom pitný režim, ak to vyžaduje ochrana ich života alebo zdravia. Nápojovky sú rovnaké ceniny ako stravné lístky, akurát s nižšou nominálnou hodnotou od 0,40 € do 1 €. Dajú sa pohodlne a rýchlo zabezpečiť, pre veľké i malé firmy. Zamestnanci ich využijú na kúpu nealkoholických nápojov, ktoré si potom vezmú zo sebou do terénu.

Ako motivovať a oceniť zamestnancov?

Najjednoduchším riešením sú Daršeky – či už klasické papierové alebo moderné elektronické na fšekarte. Ich hlavnou výhodou je, že sú úplne univerzálne na použitie v takmer 7 000 prevádzkach. Nie je potrebné rozhodovať o kategórii, ktorou by ste zamestancov najviac potešili (cestovanie, wellness, vzdelávanie, kultúra, šport). Navyše je možné nimi efektívne čerpať firemný sociálny fond.

Prečo je pri kúpe lístkov doklad „Príjmový doklad za hotové“?

Príjmový doklad za hotové je riadny účtovný doklad k nákupu Straveniek, nevydávame pokladničný doklad z kasy. Je to štandardná vec.

Máte príklad, ako zúčtovať dobropis za vrátené gastro lístky?

Doklad Účtovný prípad – príklad Suma MDA D
PFA Dobropis prijatý za nákup Straveniek:

a) Hodnota Straveniek 100ks x 4,80 €

Stravenky nepodliehajú DPH, preto sa o DPH neúčtuje.

– 480,- € 213 321

Ako dať do nákladov a ako zaúčtovať Stravenky?

Doklad Účtovný prípad – príklad Suma MDA D
PFA Faktúra prijatá za nákup Straveniek:

a) Hodnota Straveniek 100 ks x 4,80 €
b) Dohodnutá zmluvná odmena pre poskytovateľa
c) DPH 20 % (k odmene)

 

480,- €
10,- €
2,- €

 

213
518
343

 

321
321
321

VBU Úhrada faktúry z bankového účtu 492,- € 321 221
ID Vyúčtovanie Straveniek: 64 ks

a) Daňový náklad zamestnávateľa 55 %
b) Príspevok zo sociálneho fondu 1 %
c) Pohľadávka voči zamestnancom 44 %

 

168,96,- €
3,07,- €
135,17,- €

 

527
472
335

 

213
213
213

ID Zrážka časti Straveniek zo miezd zamestnancov (54 ks) 114,05,- € 331 335
PPD Úhrada časti Straveniek v hotovosti zamestnancom (10 ks) 21,12,- € 211 335

Ako zaúčtovať Daršeky?

Doklad Účtovný prípad MDA D
PFA Faktúra prijatá za nákup Daršekov:

a) Hodnota poukážok
b) Poplatok
c) DPH

 

213
518
343

 

321
321
321

VBU

 

VPD

Úhrada faktúry z bankového účtu

alebo

Úhrada faktúry v hotovosti

321

 

321

221

 

211

ID Poskytnutie poukážok zo sociálneho fondu

alebo

Darovanie poukážok

472

 

543

213

 

213

Ako zaúčtovať Rekre poukazy?

Doklad Účtovný prípad – príklad Suma MDA D
PFA Faktúra prijatá za Rekre poukazy:

a) Hodnota Rekre poukazov 10 ks x 500 €
b) Dohodnutá zmluvná odmena pre poskytovateľa
c) Elektronické Rekre karty 10 ks x 5 €
d) DPH 20 % (k odmene a kartám)

 

5 000,- €
10,- €
50,- €
12,- €

 

213
518
518
343

 

321
321
321
321

VBU Úhrada faktúry z bankového účtu  5 072,- € 321 221
ID Vyúčtovanie Rekre poukazov: 10 ks

a) Daňový náklad zamestnávateľa 55 %
b) Príspevok zo sociálneho fondu 2 %
c) Pohľadávka voči zamestnancom 43 %

 

2 750,- €
100,- €
2 150,- €

 

527
472
335

 

213
213
213

ID Zrážka pohľadávky voči zamestnancom zo miezd (7 ks) 1 505,- € 331 335
PPD Úhrada časti pohľadávky voči zamestnancom v hotovosti (2 ks) 430,- € 211 335
BU Úhrada časti pohľadávky voči zamestnancom bankovým prevodom (1 ks) 215,- € 221 335

Rekre poukazy

Ako požiadať o Rekre poukaz?

Oprávnený zamestnanec požiada o Rekre poukaz písomne a výlučne takou formou, ktorú mu interným usmernením alebo predpisom stanovil jeho zamestnávateľ. My zamestnávateľom poskytujeme šikovnú pomôcku – online žiadosť o vydanie Rekre poukazu. Len pár sekúnd a o Rekre poukaz máte požiadané.

Ako vyzerá Rekre poukaz?

Rekre poukaz je v zmysle legislatívy osobitný platobný prostriedok uchovávajúci majetkovú hodnotu, ktorú môže zamestnanec čerpať v rámci jedného roka. V prípade Rekre poukazu, je to hodnota nabitá na modernej multifunkčnej fšekarte. Nabitá môže byť spolu s eStravenkami alebo eDaršekmi. Kartový systém sám inteligentne rozozná, či držiteľ karty platí za obed alebo rekreáciu 😊

Ak mám od zamestnávateľa eRekre poukaz, môžem priniesť aj faktúru?

Nie, nie je možné mať vydaný Rekre poukaz (fšekartu) a zároveň nárokovať príspevok formou preplatenia faktúry za pobyt. Legislatíva k príspevku na rekreáciu takúto kombináciu elektronickej a papierovej formy neumožňuje a faktúra nemôže byť preplatená.

Ako môžem použiť Rekre poukaz?

Rekre poukazom na fšekarte môžete zaplatiť svoj pobyt na Slovensku alebo detský tábor, ktorý si vyberiete zo širokej siete našich akceptačných prevádzok alebo z ponuky zmluvných parnerov v cestovnom ruchu.

Ako mám vo firme zaúčtovať Rekre poukazy?

Rozpísaný vzorový príklad účtovného prípadu pre zamestnávateľa (objednávka 10 ks Rekre poukazov s hodnotou po 500 €) nájdete tu.

Ako je to s uplatnením príspevku do daňových nákladov?

Na to, aby mohol byť príspevok na rekreáciu oslobodený od dane a považovaný za daňový náklad firmy (podľa Zákona o dani z príjmov § 5, ods. 7, písm. b), je potrebné mať vždy ku koncu roka od zamestnancov zdokladovanú účelovosť príspevkov. Ako zamestnávateľ si viete s našim riešením v Zákazníckej zóne kedykoľvek skontrolovať, či všetci zamestnanci majú splnenú túto povinnosť. Účelovosť zadáva zamestnanec priamo pri nákupe rekreácie alebo si túto povinnosť splní dodatočne, cez svoj online účet držiteľa. Ide iba o zadanie presného dátumu nástupu na rekreáciu a zakliknutie dvoch čestných prehlásení.

Akú majú Rekre poukazy platnosť?

Rekre poukazy, ako elektronická forma príspevku na rekreáciu, platia vždy iba do konca aktuálneho kalendárneho roka, v ktorom boli vydané. V ďalšom roku je potrebné o Rekre poukaz požiadať znova, keďže tento zamestnanecký benefit vo výške 500 € má ročnú frekvenciu. Teda ak zamestnanec už vyčerpal celý Rekre poukaz pre rok 2023, znova môže o príspevok na rekreáciu požiadať v roku 2024.

Je možné požiadať o Rekre poukaz viackrát v roku?

Áno, v priebehu jedného kalendárneho roka môže zamestnanec požiadať zamestnávateľa aj viackrát, a rozdeliť si tak svoj Rekre poukaz na viac pobytov. Avšak celková maximálna hodnota Rekre poukazu, ktorý je daňovo zvýhodnený, nemôže prekročiť sumu 500 € za 1 rok. Pre jednoduchosť a prehľadnosť odporúčame požiadať o Rekre poukaz každý rok jednorazovo.

Čo s nevyčerpaným zostatkom Rekre poukazu?

Nevyčerpané prostriedky z Rekre poukazu (platného do konca roka 2023) budú zamestnávateľom a zamestnancom vrátené v januári 2024. V prípade, ak má zamestnávateľ nastavené zrážky zo mzdy, bude pomerná časť 45 % z tejto nevyčerpanej sumy vrátená zamestnancovi prostredníctvom zamestnávateľa. V druhom prípade vlastných zdrojov, bude pomerná časť 45 % z nevyčerpaného zostatku prevedená naspäť v prospech bankového účtu či platobnej karty, odkiaľ zamestnanec svoj príspevok na fšekartu urobil.

Kde nájdem potrebné informácie k tejto téme?

Na stránke https://doxxlistky.sk/rekreacne-poukazy/ a rovnako v Aktualitách pravidelne zverejňujeme a dopĺňame potrebné informácie. Pripravili sme šikovné online nástroje pre zamestnávateľov, zamestnancov aj ubytovacie zariadenia. Našim cieľom je, aby bol celý proces pre všetky strany čo najjednoduchší.

Dokumenty na stiahnutie

00421415005278
Objednávanie a infoservis
Call Now Button