fbpx
Zavolajte nám 00421415005278 Online Chat Rýchla objednávka

FAQ – Často kladené otázky

Máte nejakú otázku? Skúste si najskôr pozrieť odpovede na najčastejšie kladené otázky našich zákazníkov – zamestnávateľov, prevádzok aj užívateľov.

Stravné lístky

Koľko prispieva na stravné zamestnanec a koľko zamestnávateľ?

Zamestnávateľ prispieva zamestnancovi na stravovanie minimálne 55 % hodnoty stravného lístka. Maximálna suma, ktorú si môže zamestnávateľ započítať do daňovo uznateľných nákladov za stravné zamestnanca, je vždy podľa aktuálne platnej vyhlášky Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny.

Aká je minimálna a maximálna výška stravných lístkov?

Od 1. júla 2019 je minimálna výška stravného lístka 3,83 € a maximálna (daňovo zvýhodnená) hodnota je 5,10 €. Každá firma môže do daňovo uznaných nákladov použiť 55% z maximálne hodnoty 5,10 € (teda 2,81 €), a to bez ohľadu na nominálnu hodnotu gastrolístkov, ktoré zamestnancom nakupuje. Živnostníci (SZČO) aj FO – podnikatelia si do daňovo uznaných nákladov môžu započítať výdavky na stravovanie vo výške 100 % z hodnoty 5,10 € za každý odpracovaný deň (vrátane odpracovaných víkendov a sviatkov).

Musím dať zamestnancom stravné lístky?

Zamestnávateľ je povinný zabezpečovať zamestnancom stravovanie podľa  §152 Zákonníka práce. Stravné lístky sú obľúbenou formou zabezpečenia zákonného stravovania zo strany zamestnávateľov, prinášajú daňové úľavy a úsporu nákladov, ktoré by inak vynaložili na prevádzku závodnej kuchyne. Zamestnancom zvyšujú životnú úroveň, zlepšujú pracovné vzťahy a efektivitu práce, vďaka výberu jedla podľa vlastného výberu a vo svojej obľúbenej prevádzke. Zamestnávateľ sa môže vybrať formu stravných lístkov – moderné elektronické alebo klasické papierové.

Dávajú sa gastro lístky aj za odpracovaný čas cez víkend a za home-office?

Zamestnanec má nárok na stravné lístky podľa odpracovaných dní a hodín, takže aj pri práci cez víkend. Rovnako za prácu z domu, kedy je zamestnanec dočasne delegovaný na home-office, má zamestnávateľ povinnosť zabezpečiť stravné.

Môžem nakúpiť stravné lístky aj spätne za minulý mesiac?

Objednávanie stravných lístkov za spätné obdobie môže realizovať každý zamestnávateľ, ktorý nie je SZČO / FO – podnikateľ.

Dajú sa cestovné náhrady vyplatiť v stravenkách?

Nie, takáto forma vyplatenia nie je možná.

Aký je rozdiel medzi klasickými papierovými a elektronickými stravnými lístkami?

Nosičom papierových stravných lístkov je „poukážka“ s nominálnou hodnotou a s množstvom ochranných prvkov. Pri e-stravných lístkoch je ich nosičom moderná multifunkčná Karta DOXX, s bezpečnostnými prvkami ako klasická banková platobná karta. Digitálne stravenky sú pohodlné, ekologické, nezmoknú a od januára 2023 plne nahradia papierové gastrolístky, v zmysle novely Zákonníka práce.

Zmenili sa údaje mojej firmy/živnosti, ako vám nahlásim ich zmenu?

Akúkoľvek zmenu fakturačných a kontaktných údajov je potrebné nám nahlásiť emailom infoservis@doxx.sk alebo telefonicky na bezplatné číslo Infoservisu 0800 166 556. Infoservis je vám k dispozícii v pracovných dňoch medzi 7:30 až 16:00.

Zaujali ma vaše produkty a služby, ako sa môžem stať vašim klientom?

Rady našich spokojných klientov môžte rozšíriť pohodlne online registráciou v Zákazníckej zóne, osobne na niektorej z našich troch kamenných pobočiek (Žilina, Bratislava, Košice) alebo prostredníctvom obchodných zástupov podľa jednotlivých krajov. Môžte využiť aj náš Infoservis 0800 166 556, kde vám poskytnú potrebné informácie a zodpovedia otázky o zazmluvnení sa na nákup našich moderných zamestnaneckých benefitov.

Poradíte mi, aký je kontakt na Finančnú správu?

Na stránke https://www.financnasprava.sk/sk/kontakt  si vyberte spôsob komunikácie, aký vám vyhovuje. Infolinka je 048/43 17 222 a poštová adresa: Finančné riaditeľstvo SR, Lazovná 63, Banská Bystrica 974 01.

Môžem za stravné lístky nakúpiť aj niečo iné ako potraviny?

Stravné lístky (klasické papierové i elektronické na Karte DOXX) majú účelové použite a sú určené výlučne na úhradu tovaru potravinového charakteru či vhodného nealkoholického nápoja. Platiť nimi môžete teda iba v reštauráciách alebo v obchodoch s potravinami, kde si môžete nakúpiť špeciálne potraviny v prípade alergií či špeciálnych stravovacích štýlov.

V aktuálnej situácii práve stravenky významne podporujú gastro segment. Dnes, keď sú reštaurácie mimoriadne obmedzované vo svojej činnosti, sú práve stravenky využívané na obedy na osobný odber či donášku. Veríme, že aj v nastávajúcom období podporíte svoje obľúbené prevádzky v čo najväčšej miere a budete využívať gastro lístky práve v reštauráciách.

Ako zistím, kde platia DOXX stravenky a darčekové poukážky?

Na webovej stránke je k dispozícii vyhľadávač akceptačných miest. Je možné vyhľadať konkrétne akceptačné miesto ak poznáte jej názov, alebo môžete použiť vyhľadávanie podľa okresu či podľa produktu. Svoje akceptačné miesto si viete nájsť priamo v mapovom alebo v zoznamovom prehľade.

Mám doma neplatné papierové gastrolístky, čo s nimi?

Výmena stravných lístkov, ktorým už skončila vymedzená platnosť, je možná prostredníctvom vášho zamestnávateľa, ktorý vám stravenky vydal a súhlasí s tým, že vám výmenu zabezpečí. Takúto výmenu je možné realizovať najneskôr jeden mesiac po skončení ich platnosti, teda o výmenu gastrolístkov ročníka 2021 je možné požiadať do konca januára 2022.

Vaše stravné lístky a stravovacie karty neberú v mojej obľúbenej reštaurácii, pomôžete mi?

Pošlite nám cez kontaktný formulár svoj tip na prevádzku alebo nám napíšte na infoservis@doxx.sk. Následne prevádzku oslovíme a ponúkneme jej možnosť byť súčasťou našej akceptačnej siete.

eStravné lístky

Ako zistím zostatok e-Produktov na svojej Karte DOXX?

Najpohodlnejším riešením, ako mať svoj zostatok e-stravných lístkov pod kontrolou, je naša smart aplikácia Karta DOXX v mobile. Stiahnite si ju z Google Play alebo App Store. Rovnako máte k dispozícii svoj bezplatný online účet, ktorý automaticky získavate ku svojej karte. Na prihlásenie vám postačuje číslo Karty DOXX a PIN kód.

V mobilnej aplikácii aj svojom web účte máte prehľadne uvedené, do akého dátumu máte svoj zostatok minúť. Teda elektronické stravenky emisie 2020 do 31. decembra 2020 vrátane.

Čo v prípade, ak nestihnem e-Stravné lístky 2021 minúť do konca roka?

Zostatok e-Stravných lístkov emisie 2021, ktorý neminiete na Karte DOXX do konca tohto roka, vám neprepadne a môžete ho použiť až do 31. 1. 2022. Veríme, že podporíte reštaurácie v čo najväčšej miere aj v nastávajúcom období a budete využívať stravovaciu kartu práve v reštauráciách.

Ako mám postupovať pri strate alebo odcudzení Karty DOXX?

Pri strate alebo krádeži, kartu jednoducho zablokujte cez aplikáciu Karta DOXX v mobile alebo prostredníctvom svojho online účtu. Tiež je vám k dispozícii bezplatný Infoservis 0800 166 556 (v pracovných dňoch 7:30 – 16:00). Pre tento účel je potrebné pamätať si alebo bezpečne uchovávať číslo svojej karty a PIN. Po blokácii karty požiadajte svojho zamestnávateľa o vydanie novej karty a zostatok z pôvodnej karty si prenesiete na kartu novú.

Môžem vyberať Kartou DOXX hotovosť z bankomatu?

Multifunkčná Karta DOXX je určená výlučne na platby na POS termináloch alebo online platby cez DOXX platobnú bránu (virtuálny POS terminál). Nie je možné použiť ju na výber hotovosti zo žiadneho bankomatu.

Mám vydanú Kartu DOXX a chcem platiť aj mobilom, čo mám pre to urobiť?

Možnosť platiť mobilom miesto karty máte s Android verziou našej skvelej aplikácie Karta DOXX v mobile. Mobil predstavuje dvojča fyzickej Karty DOXX, čo znamená, že je možné platiť oboma nosičmi – aj mobilom, aj kartou. Po inštalácii je aplikácia okamžite aktívna, na platenie za obed stačí priložiť odblokovaný mobil k POS terminálu. Stiahnite si bezplatnú Android aplikáciu TU.

Pitný režim

Ako zabezpečiť pitný režim pre ľudí pracujúcich v teréne, kde nie sú dostupné zdroje pitnej vody?

Zamestnávatelia, ktorí majú zamestnancov pracujúcich v teréne, radi využívajú formu nápojových poukážok na naplnenie zákonnej povinnosti – zabezpečovať zamestnancom pitný režim, ak to vyžaduje ochrana ich života alebo zdravia. Nápojové poukážky sú rovnaké ceniny ako stravné lístky, akurát s nižšou nominálnou hodnotou od 0,40 € do 1 €. Dajú sa pohodlne a rýchlo zabezpečiť, pre veľké i malé firmy. Zamestnanci ich využijú na kúpu nealkoholických nápojov, ktoré si potom vezmú zo sebou do terénu.

Ako motivovať a oceniť zamestnancov?

Najjednoduchším riešením sú benefitné darčekové poukážky – či už klasické papierové alebo moderné elektronické na Karte DOXX. Ich hlavnou výhodou je, že sú úplne univerzálne na použitie v takmer 7 000 prevádzkach. Nie je potrebné rozhodovať o kategórii, ktorou by ste zamestancov najviac potešili (cestovanie, wellness, vzdelávanie, kultúra, šport). Navyše je možné nimi efektívne čerpať firemný sociálny fond.

Prečo je pri kúpe lístkov doklad „Príjmový doklad za hotové“?

Príjmový doklad za hotové je riadny účtovný doklad k nákupu stravných lístkov, nevydávame pokladničný doklad z kasy. Je to štandardná vec.

Máte príklad, ako zúčtovať dobropis za vrátené gastro lístky?

Doklad Účtovný prípad – príklad Suma MDA D
PFA Dobropis prijatý za nákup stravných lístkov:

a) Hodnota stravných lístkov 100ks x 4,80 €

Stravné lístky nepodliehajú DPH, preto sa o DPH neúčtuje.

– 480,- € 213 321

Ako dať do nákladov a ako zaúčtovať stravné lístky?

Doklad Účtovný prípad – príklad Suma MDA D
PFA Faktúra prijatá za nákup stravných lístkov:

a) Hodnota stravných lístkov 100 ks x 4,80 €
b) Dohodnutá zmluvná odmena pre poskytovateľa
c) DPH 20 % (k odmene)

 

480,- €
10,- €
2,- €

 

213
518
343

 

321
321
321

VBU Úhrada faktúry z bankového účtu 492,- € 321 221
ID Vyúčtovanie stravných lístkov: 64 ks

a) Daňový náklad zamestnávateľa 55 %
b) Príspevok zo sociálneho fondu 1 %
c) Pohľadávka voči zamestnancom 44 %

 

168,96,- €
3,07,- €
135,17,- €

 

527
472
335

 

213
213
213

ID Zrážka časti stravných lístkov zo miezd zamestnancov (54 ks) 114,05,- € 331 335
PPD Úhrada časti stravných lístkov v hotovosti zamestnancom (10 ks) 21,12,- € 211 335

Ako zaúčtovať benefitné darčekové poukážky?

Doklad Účtovný prípad MDA D
PFA Faktúra prijatá za nákup darčekových poukážok:

a) Hodnota poukážok
b) Poplatok
c) DPH

 

213
518
343

 

321
321
321

VBU

 

VPD

Úhrada faktúry z bankového účtu

alebo

Úhrada faktúry v hotovosti

321

 

321

221

 

211

ID Poskytnutie poukážok zo sociálneho fondu

alebo

Darovanie poukážok

472

 

543

213

 

213

Ako zaúčtovať rekreačné poukazy?

Doklad Účtovný prípad – príklad Suma MDA D
PFA Faktúra prijatá za rekreačné poukazy:

a) Hodnota rekreačných poukazov 10 ks x 500 €
b) Dohodnutá zmluvná odmena pre poskytovateľa
c) Elektronické rekre karty 10 ks x 5 €
d) DPH 20 % (k odmene a kartám)

 

5 000,- €
10,- €
50,- €
12,- €

 

213
518
518
343

 

321
321
321
321

VBU Úhrada faktúry z bankového účtu  5 072,- € 321 221
ID Vyúčtovanie rekreačných poukazov: 10 ks

a) Daňový náklad zamestnávateľa 55 %
b) Príspevok zo sociálneho fondu 2 %
c) Pohľadávka voči zamestnancom 43 %

 

2 750,- €
100,- €
2 150,- €

 

527
472
335

 

213
213
213

ID Zrážka pohľadávky voči zamestnancom zo miezd (7 ks) 1 505,- € 331 335
PPD Úhrada časti pohľadávky voči zamestnancom v hotovosti (2 ks) 430,- € 211 335
BU Úhrada časti pohľadávky voči zamestnancom bankovým prevodom (1 ks) 215,- € 221 335

Rekreačné poukazy

Ako požiadať o rekreačný poukaz?

Oprávnený zamestnanec požiada o rekreačný poukaz písomne a výlučne takou formou, ktorú mu interným usmernením alebo predpisom stanovil jeho zamestnávateľ. My zamestnávateľom poskytujeme šikovnú pomôcku – online žiadosť o vydanie rekreačného poukazu DOXX. Len pár sekúnd a o rekreačný poukaz máte požiadané.

Ako vyzerá rekreačný poukaz?

Rekreačný poukaz je v zmysle legislatívy osobitný platobný prostriedok uchovávajúci majetkovú hodnotu, ktorú môže zamestnanec čerpať v rámci jedného roka. V prípade rekreačného poukazu DOXX, je to hodnota nabitá na modernej multifunkčnej Karte DOXX. Nabitá môže byť spolu s e-Stravnými lístkami alebo e-Benefitnými poukážkami. Kartový systém sám inteligentne rozozná, či držiteľ karty platí za obed alebo rekreáciu 😊

Ak mám od zamestnávateľa elektronický rekreačný poukaz DOXX, môžem priniesť aj faktúru?

Nie, nie je možné mať vydaný rekreačný poukaz (Kartu DOXX) a zároveň nárokovať príspevok formou preplatenia faktúry za pobyt. Legislatíva k príspevku na rekreáciu takúto kombináciu elektronickej a papierovej formy neumožňuje a faktúra nemôže byť preplatená.

Ako môžem použiť rekreačný poukaz?

Rekreačným poukazom na Karte DOXX môžete zaplatiť svoj pobyt na Slovensku alebo detský tábor, ktorý si vyberiete zo širokej siete našich akceptačných prevádzok alebo z ponuky zmluvných parnerov v cestovnom ruchu.

Ako mám vo firme zaúčtovať rekreačné poukazy?

Rozpísaný vzorový príklad účtovného prípadu pre zamestnávateľa (objednávka 10 ks rekreačných poukazov s hodnotou po 500 €) nájdete tu.

Ako je to s uplatnením príspevku do daňových nákladov?

Na to, aby mohol byť príspevok na rekreáciu oslobodený od dane a považovaný za daňový náklad firmy (podľa Zákona o dani z príjmov § 5, ods. 7, písm. b), je potrebné mať vždy ku koncu roka od zamestnancov zdokladovanú účelovosť príspevkov. Ako zamestnávateľ si viete s našim riešením v Zákazníckej zóne kedykoľvek skontrolovať, či všetci zamestnanci majú splnenú túto povinnosť. Účelovosť zadáva zamestnanec priamo pri nákupe rekreácie alebo si túto povinnosť splní dodatočne, cez svoj online účet držiteľa. Ide iba o zadanie presného dátumu nástupu na rekreáciu a zakliknutie dvoch čestných prehlásení.

Akú majú rekreačné poukazy platnosť?

Rekreačné poukazy DOXX, ako elektronická forma príspevku na rekreáciu, platia vždy iba do konca aktuálneho kalendárneho roka, v ktorom boli vydané. V ďalšom roku je potrebné o rekre poukaz požiadať znova, keďže tento zamestnanecký benefit vo výške 500 € má ročnú frekvenciu. Teda ak zamestnanec už vyčerpal celý rekreačný poukaz pre rok 2020, znova môže o príspevok na rekreáciu požiadať v roku 2021.

Je možné požiadať o rekreačný poukaz viackrát v roku?

Áno, v priebehu jedného kalendárneho roka môže zamestnanec požiadať zamestnávateľa aj viackrát, a rozdeliť si tak svoj rekreačný poukaz na viac pobytov. Avšak celková maximálna hodnota rekreačného poukazu, ktorý je daňovo zvýhodnený, nemôže prekročiť sumu 500 € za 1 rok. Pre jednoduchosť a prehľadnosť odporúčame požiadať o rekre poukaz každý rok jednorazovo.

Čo s nevyčerpaným zostatkom rekreačného poukazu DOXX?

Nevyčerpané prostriedky z rekreačného poukazu (platného do konca roka 2021) budú zamestnávateľom a zamestnancom vrátené v januári 2022. V prípade, ak má zamestnávateľ nastavené zrážky zo mzdy, bude pomerná časť 45 % z tejto nevyčerpanej sumy vrátená zamestnancovi prostredníctvom zamestnávateľa. V druhom prípade vlastných zdrojov, bude pomerná časť 45 % z nevyčerpaného zostatku prevedená naspäť v prospech bankového účtu či platobnej karty, odkiaľ zamestnanec svoj príspevok na Kartu DOXX urobil.

Kde nájdem potrebné informácie k tejto téme?

Na stránke https://doxxlistky.sk/rekreacne-poukazy/ a rovnako v Aktualitách pravidelne zverejňujeme a dopĺňame potrebné informácie. Pripravili sme šikovné online nástroje pre zamestnávateľov, zamestnancov aj ubytovacie zariadenia. Našim cieľom je, aby bol celý proces pre všetky strany čo najjednoduchší.

Finmajster

Potrebujem zrušiť PZP

Každá poisťovňa si k zrušeniu poistnej zmluvy okrem písomnej výpovede vyžaduje doložiť kópiu technického preukazu, prípadne doklad o odhlásení/vyradení daného vozidla z evidencie – na základe niektorého z týchto dokladov poisťovne ukončia poistnú zmluvu. Na dokladoch je totiž vyznačený dátum odhlásenia, prípadne vyradenia vozidla, ktorý je pre nich smerodajný pri ukončení poistnej zmluvy. Doklad o odhlásení/vyradení vám vystavia na príslušnom dopravnom inšpektoráte.

Platí PZP aj po zmene majiteľa auta?

Ak ste kúpili vozidlo a plánujete s ním ísť na prepis, je potrebné mať platné poistenie už pri prihlásení na dopravnom inšpektoráte. Povinné zmluvné poistenie musí byť uzatvorené už na meno nového držiteľa vozidla. Predošlé poistenie na pôvodného držiteľa vozidla je potrebné vypovedať z dôvodu predaja vozidla. Do poisťovne treba zaslať výpoveď zmluvy spolu s kópiou odhlášky, prípadne kópiu technického preukazu, na ktorom je uvedený dátum odhlásenia vozidla.

Ako postupovať pri zrušení poistky pri vyradení auta z evidencie motorových vozidiel?

Po zošrotovaní starého vozidla a následnom vyradení z evidencie vozidiel je potrebné stornovať zmluvu na povinné zmluvné poistenie na dané vozidlo. Z tohto dôvodu musíte spísať písomnú výpoveď zmluvy a zaslať ju poštou aj s dokladom preukazujúcim zánik dôvodu povinnosti mať povinné zmluvné poistenie (kópia TP s dátumom vyradenia) do príslušnej poisťovne, ktorá vám následne vráti aj nespotrebované poistné vypočítané presne na dni. Tento úkon treba urobiť čo najrýchlejšie, aby v poisťovni mali informáciu o ukončení poistenia čo najskôr a mohli realizovať vrátenie zaplateného a nespotrebovaného poistného. Ak vám aj medzičasom príde predpis poistného na ďalší štvrťrok, v tomto prípade poistné netreba platiť, keďže vozidlo už nie je v evidencii. V prípade, že poisťovňa pri ukončení PZP zistí nedoplatok na poistnom, bude ho od vás žiadať doplatiť, v prípade preplatku peniaze poukáže na účet alebo poštou. Preto odporúčame, aby ste vo výpovedi PZP uviedli aj spôsob, akým má poisťovňa váš preplatok na poistnom realizovať.

Stačí pre prihlásenie auta na polícii doklad o online poistení?

Ak by ste si prostredníctvom nášho formuláru uzatvorili povinné zmluvné poistenie online, ihneď po uzatvorení dostanete všetky potrebné doklady na vami zadanú e-mailovú adresu – poistnú zmluvu, dočasnú bielu aj zelenú kartu. Ak si tieto doklady vytlačíte, bez obáv môžete ísť na prepis alebo zaevidovanie vozidla. Dopravné inšpektoráty v súčasnej dobe tento spôsob dojednania zmluvy akceptujú. Dôležité je, že budete mať všetky potrebné dokumenty, nezáleží či vyzdvihnuté osobne z poisťovne alebo vytlačené z e-mailu. Pri poistení online sú rovnako platné. Na základe týchto dokumentov môžete ihneď realizovať aj platbu poistného a doklad o zaplatení PZP taktiež predložiť na dopravnom inšpektoráte. Originálna biela a zelená karta Vám prídu neskôr poštou priamo z poisťovne.

Dal som zošrotovať auto, PZP platím 1/4 ročne a mám zaplatené do 7.4.2022. Chcem ukončiť poistenie, čo treba urobiť?

Aby ste ukončili zmluvu PZP s poisťovňou z dôvodu vyradenia vozidla z evidencie, je potrebné príslušnej poisťovni zaslať výpoveď poistnej zmluvy z uvedeného dôvodu. K výpovedi je potrebné pripojiť aj kópiu osvedčenia o evidencii / TP, na ktorom je vyradenie z evidencie príslušným dopravným inšpektorátom vyznačené alebo iný doklad, ktorý na DI obdržíte. K dátumu, ktorý je uvedený na osvedčení ako dátum vyradenia vozidla, vám zanikne zmluva PZP. Poisťovňa vám vráti tzv. nespotrebované poistné, ktoré ste zaplatili, preto je vhodné uviesť do výpovede aj číslo účtu, na ktoré takýto preplatok poistného majú previesť. Inak vám ho pošlú peňažným poštovým poukazom.

Chcem zmeniť poisťovňu. Ako na to bez pokuty?

Ak nie je výpoveď poistnej zmluvy doručená do poisťovne v lehote minimálne 6 týždňov pred koncom poistného obdobia (tzv. výročím zmluvy), platí pre zmluvy uzatvorené pred 1. aprílom 2015 nasledovné: povinné zmluvné poistenie podľa zákona nezaniká nezaplatením poistného, resp. poisťovňa vám síce zmluvu zruší z dôvodu neplatenia poistného, ale má zákonné právo po vás žiadať uzatvorenie si novej zmluvy v tej istej poisťovni, podľa aktuálnych sadzieb. Poisťovňa, samozrejme, má nárok aj na dlžné poistné po dobu trvania takto zrušenej zmluvy PZP. Predpísané poistné na ďalšie poistné obdobie, ktoré vám poisťovňa zaslala, je možné znížiť len dohodou s poisťovňou. Pokuta, resp. postih vám hrozia v prípade, že nebudete mať vozidlo, ktoré je uvedené do prevádzky (teda vedené v evidencii) poistené alebo vtedy, ak neuhradíte dlžné poistné. Odporúčame vám do budúcnosti poznačiť si dátum, do ktorého je možné vypovedať povinné zmluvné poistenie – zaujímať sa o poistné vášho vozidla na ďalší rok by ste mali cca 2 mesiace pred výročím poistenia.

Ako poistiť auto, ktoré chcem kúpiť v Čechách?

Pri kúpe vozidla v ČR môžete postupovať nasledovne: Po uzatvorení kúpnej zmluvy, resp. uhradení faktúry za vozidlo, je potrebné navštíviť najbližšiu stanicu technickej kontroly (STK), kde vám na počkanie vystavia doklad o evidenčnej kontrole podľa aktuálneho cenníka. Ak vozidlo dovážate individuálne, potrebujete si zaobstarať tzv. prevozné značky – priamo u predajcu. Ich platnosť je dvojtýždňová. Závisí to aj od štátu, z ktorého vozidlo dovážate a na aké obdobie značku žiadate, od toho sa odvíja aj poplatok vrátane poistenia. Tieto prevozné značky si zaobstaráte priamo v zahraničí, kde vám vydaju osvedčenie o evidencii (technický preukaz) – spolu s prevoznými značkami máte aj poistenie platné pre celú Európu, aby ste mohli jazdiť vozidlom po cestách v zahraničí. Toto dočasné „zákonné poistenie“ s prevoznými evidenčnými značkami, je ohraničené iba dobou do jeho prihlásenia na dopravnom inšpektoráte na Slovensku. Pri nahlasovaní vozidla na dopravnom inšpektoráte na slovenské EČV už musíte mať platné povinné zmluvné poistenie. Toto si môžete jednoducho a rýchlo uzavrieť aj prostredníctvom nášho portálu, kde po zadaní konkrétnych údajov dostanete ponuku a porovnanie poistného rôznych poisťovní. Po vyplnení ďalších údajov prejdete až  k uzatvoreniu zmluvy, po ktorom vám bude zmluva aj s potrebnými dokladmi (dočasnou bielou a zelenou kartou) doručená na vašu e-mailovú adresu.

Po nehode, keď sa nikto neozýva s riešením poistnej udalosti – Kto mi poradí a pomôže?

Najdôležitejším faktorom je, kto zavinil dopravnú nehodu (z popisu to nie je jednoznačné): či šofér vozidla, v ktorom ste cestovali, alebo vodič iného vozidla. O tom musí rozhodnúť polícia. Vás ako účastníka nehody by mali upovedomiť o rozhodnutí, ak tak neurobili, požiadajte ich o to, ako účastník konania. Teoreticky je možné, že o vinníkovi nehody rozhodne až súd, pokiaľ niektorý z vodičov nebude s rozhodnutím polície súhlasiť. Ak nehodu zavinil vodič iného motorového vozidla, zaplatí vám náhrady za poškodenie zdravia jeho poisťovňa, v ktorej má uzatvorené povinné zmluvné poistenie. Ak neviete, v ktorej poisťovni má vinník nehody PZP, ľahko to zistíte na stránke Slovenskej kancelárie poisťovateľov – stačí ak zadáte poznávaciu značku jeho vozidla. Tú by ste mali ale vedieť aj zo záznamu šetrenia na polícii. Obráťte sa potom na príslušnú poisťovňu škodcu (vinníka nehody) so žiadosťou o vyplatenie škôd na zdraví z jeho zákonného poistenia. Výšku celkovej náhrady za poškodenie zdravia, príp. následkov síce poisťovňa škodcu stanoví až po ukončení vašej doby liečenia a stanovenia celkového poškodenia a trvalých následkov, ale môžete ju požiadať o vyplatenie napr. 50% zálohy, čomu obvykle poisťovňa vyhovie. Ak nehodu zavinil vodič vozidla, v ktorom ste boli vy, a ten má havarijné poistenie s úrazovým pripoistením spolujazdcov (sedadiel vo vozidle), alebo iné samostatné poistenie osôb vo vozidle, môžete si náhradu škody uplatňovať v jeho poisťovni. Musíte však vedieť, o akú poisťovňu ide, príp. číslo poistnej zmluvy pre poistenie sedadiel. Podobne aj v tomto prípade môžete požiadať poisťovňu o zálohu na poistné plnenie, musíte však poisťovni poslať policajný záznam o nehode a lekársku správu. Ak vám vodič, ktorý nehodu spôsobil alebo aj vodič vozidla, v ktorom ste sa ako spolujazdec viezli, a ktorý má spomínané poistenie sedadiel, odmietol poskytnúť informácie o svojom poistení alebo inak pomáhať riešiť vaše nároky zo zdravotného poškodenia, môžete sa obrátiť na Centrum odškodnenia VOTUM, ktoré pomáha osobám poškodeným na zdraví pri dopravných nehodách a odborne ich zastupuje v procese získania finančného odškodnenia. Je to špecializovaná spoločnosť práve pre takéto prípady, kedy má osoba, ktorej vznikla ujma na zdraví, problémy uplatniť si nároky. Viac sa dozviete na www.odskodnenie.sk. V takomto prípade nemusíte mať právnika: jednak spoločnosť VOTUM disponuje tímom právnikov a znalcov a rieši za vás dlhý a zložitý proces dokazovania, ona zálohovo hradí celý proces zastupovania a zároveň si odmenu uplatňuje len v prípade úspechu. Štát vám sám od seba žiadneho právnika nedá.

Je nutné mať platný cestovný pas, ak si chcem uzavrieť cestovné poistenie na dovolenku do Chorvátska?

Uzatvorenie cestovného poistenia v žiadnej z poisťovní nie je podmienené tým, či máte alebo nemáte cestovný pas. Základnými identifikačnými údajmi pre cestovné poistenie sú vaše meno, adresa trvalého bydliska a rodné číslo, prípadne nejaký telefonický alebo e-mailový kontakt. Niektoré z poisťovní pre uzatvorenie zmluvy vyžadujú aj číslo občianskeho preukazu.

Ktorý zákon rieši povinnosti pri PZP?

Povinnosť uzatvoriť povinné zmluvné poistenie v tej istej poisťovni (po zániku pôvodnej zmluvy uzatvorenej pred 1.aprílom 2015 z dôvodu nezaplatenia poistného) je upravená v Zákone o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla č. 381/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov (konkrétne úprava Zákonom č. 188/2006 Z. z.), a to v § 9 Zánik poistenia zodpovednosti, v bodoch 4 a 5: (4) Poistenie zodpovednosti zanikne tiež, ak poistné nebolo zaplatené do jedného mesiaca od dátumu jeho splatnosti, ak pre takýto prípad nebola v poistnej zmluve dohodnutá dlhšia lehota pre zánik poistenia zodpovednosti. Poistenie zodpovednosti zanikne uplynutím tejto lehoty. (5) Ak poistenie zodpovednosti zanikne počas poistného obdobia pre neplatenie poistného, osoba, ktorá má povinnosť uzavrieť poistnú zmluvu podľa § 3 tohto zákona, je povinná uzavrieť poistnú zmluvu na zostávajúcu časť poistného obdobia s doterajším poisťovateľom. Poistná zmluva uzavretá počas tohto poistného obdobia s iným poisťovateľom je neplatná. V praxi to teda znamená, že ak si uzatvoríte novú poistnú zmluvu bez predchádzajúcej právoplatnej výpovede voči pôvodnému poisťovateľovi, táto zmluva nemôže byť platná. Vaša pôvodná poistná zmluva síce zanikne z dôvodu neplatenia poistného, ale doterajšia poisťovňa vás bude vyzývať, aby ste si uzatvorili znova povinné zmluvné poistenie u nich (a to minimálne do konca poistnej doby na pôvodnej poistke). Zároveň bude žiadať doplatenie poistného za obdobie od začiatku poistenia do termínu zrušenia pôvodnej zmluvy zákonného poistenia.
Na všetky zmluvy PZP uzatvorené od 1.4.2015 sa už vzťahuje nová úprava zákona, podľa ktorej sa nemusíte poisťovať v rovnakej poisťovni a rovnako môžete mať uzatvorených aj viac PZP súčasne. Viac informácií nájdete v našej aktualite.

Ak si cez internet poistím vozidlo, akú zmluvu ukážem policajtom pri prihlasovaní?

V prípade, že si prostredníctvom online sprostredkovateľa poistíte vozidlo a chcete ísť čo najskôr na prepis vozidla, nie je to žiaden problém. Zmluva aj spolu s dočasnou bielou a zelenou kartou vám je ihneď po uzatvorení doručená na vašu e-mailovú adresu. Stačí si ich len vytlačiť a ísť na dopravný inšpektorát k zaevidovaniu vozidla. Samozrejme, trvalú bielu a zelenú kartu vám pošle neskôr  poisťovňa.

Ak som nestihol dať výpoveď PZP motorového vozidla, ako sa dá ukončiť daná zmluva, aby klient nemusel zaplatiť žiadnu pokutu?

Podľa zákona o PZP je možné vypovedať zmluvu doručením výpovede do poisťovne minimálne 6 týždňov pred koncom poistného obdobia; zároveň nie je možné ukončiť zmluvu nezaplatením poistného (po 1. 4. 2015 to už je možné, ale len pre zmluvy uzatvorené po tomto dátume). Ak ste teda nestihli dať výpoveď v stanovenej lehote, budete musieť ostať poistený v terajšej poisťovni. Jedinou možnosťou by bola zmena držiteľa vozidla v evidencii vozidiel, a teda v tomto prípade by ste museli ísť na prepis na príslušný dopravný inšpektorát. V prípade prepisu vozidla potrebujete opäť zákonné poistenie, ale na osobu nového držiteľa – jednoducho a rýchlo si porovnať ceny PZP a uzavrieť zmluvu môžete aj cez naše online porovnanie PZP.
Viac o zmene poisťovne pri PZP na základe nezaplatenia poistného podľa novely zákona o poisťovníctve sa dozviete tu.

Podal som výpoveď poistky havarijné poistenie aj zákonnej poistky v poisťovni podľa tlačia, čo máte na stránke. Kedy mi príde potvrdenie o dobe bezškodového priebehu? Musím naň čakať, ak sa chcem poistiť inde a uplatniť si tam bonus za bezškodovosť? Stúpnu ceny, ak už je po lehote, dokedy sa dala zmluva o zákonnom poistení vypovedať?

V prípade, že ste vypovedali poistné zmluvy právoplatne (t.j. najneskôr 6 týždňov pred uplynutím poistného obdobia) a vo výpovedi ste uviedli, že žiadate aj zaslanie potvrdenia o škodovom priebehu vášho predchádzajúceho poistenia, príslušná poisťovňa vám musí takýto doklad zaslať. Ak ale o takýto doklad preukazujúci váš priebeh poistenia nepožiadate, nemusíte ho obdržať, lebo poisťovne ho automaticky nezasielajú. Doklad o škodovom priebehu sa obvykle posiela spolu s oznámením prijatia výpovede a ukončenia poistenia v poisťovni, termíny alebo lehoty v tomto smere však poisťovne neuvádzajú. Môžete predpokladať, že takýto oznam obdržíte v priebehu niekoľkých týždňov, niekedy aj po ukončení platnosti zmluvy PZP. Doklad o škodovom priebehu však nemusíte mať k dispozícii v čase uzatvárania zmluvy povinného alebo havarijného poistenia – takmer všetky poisťovne tento doklad nevyžadujú pri uzatváraní zmluvy, ale až po uplynutí istého obdobia, ktoré majú stanovené vo svojich poistných podmienkach (obvykle sú to 2 mesiace). Dokonca takýto doklad mnohými poisťovňami vyžadovaný nie je vôbec, ale je nahrádzaný čestným prehlásením klienta o bezškodovom priebehu.

Ako postupovať pri škodách spôsobených živelnými pohromami?

Akúkoľvek škodovú udalosť hlásenú poisťovni klientom ako poistnú udalosť posudzuje a prešetruje pracovník poisťovne – technik, znalec, likvidátor. Táto osoba za poisťovňu určuje, čo je a čo nie je oprávnený nárok na poistné plnenie z vášho PZP. Je možné, že osobnú obhliadku poškodenia vozidla realizovala iná osoba a likvidáciu poistnej udalosti rieši osoba iná (preto sa, pravdepodobne, odvolávajú na fotodokumentáciu). Vo vašom prípade je veľmi ťažké dokazovať spätne, že k poškodeniu skla došlo v súvislosti so živelnou udalosťou, ak nie je odfotená priama súvislosť (napr. spadnuté konáre alebo iné predmety na/vedľa vozidla), alebo ak charakter škody neukazuje na jednoznačnú súvislosť so živelnou udalosťou (napr. veľa poškodení v dôsledku krupobitia, ľadovca). Ak sa spätným šetrením nepotvrdí fakt, že v lokalite, kde bolo auto parkované, neprišlo k udalosti, ktorá je poisťovňou považovaná za živelnú udalosť (sila vetra s intenzitou víchrice), napadnúť stanovisko poisťovne je fakticky dopredu stratenou záležitosťou. V tomto prípade je totiž len na poisťovni, či škodu uzná alebo nie. Ale napriek uvedenému, máte ešte niekoľko možností: a) vždy môžete využiť opravný prostriedok, t.j. žiadosťou o prešetrenie likvidácie poistnej udalosti požiadať poisťovňu o preskúmanie vašej škody a nárokov na plnenie; ak nepomôže ani táto žiadosť a poisťovňa potvrdí pôvodné stanovisko, môžete sa obrátiť priamo na vedenie poisťovne s reklamáciou postupu; b) ak sa cítite byť poškodená vo svojich právach, môžete sa obrátiť priamo na súd a riešiť spor súdnou cestou – upozorňujeme, že tento proces bude zdĺhavý a s neistým výsledkom; c) tretia možnosť je len teoretická – uplatniť si škodu voči majiteľovi / správcovi budovy, ak vám škodu na vozidle spôsobila súčasť budovy počas živelnej udalosti. Keďže však neviete, čo vám škodu spôsobilo (konár, plechová strecha, škridla), preukazovanie napr. zodpovednosti z vlastníctva nehnuteľnosti je asi nepreukázateľné.

Ako zmením poisťovňu pri PZP?

Povinné zmluvné poistenie je možné dojednať priamo prostredníctvom nášho portálu, kde si urobíte kalkuláciu, porovnanie a následné uzavriete poistnú zmluvu vo vami vybranej poisťovni. Prípadne si môžete objednávku PZP urobiť telefonicky alebo cez skype. Zmluvu na zákonné poistenie spolu s ostatnými podkladmi vám ihneď zašleme na váš e-mail. Zmeniť poisťovňu môžete zákonným postupom, t.j. že vami daná výpoveď doterajšieho PZP bude doručená poisťovni minimálne 6 týždňov pred koncom poistného obdobia (pred výročím dátumu uzatvorenia zmluvy). Potom máte dostatočný čas vybrať si najvýhodnejšie zákonné poistenie.

Ako určiť poistnú sumu kúpeného ojazdeného vozidla?

K správnemu stanoveniu poistnej sumy u ojazdeného vozidla, ktorú bude akceptovať aj poisťovňa, potrebujeme poznať viac údajov, ako ste uviedli. Bez znalostí ďalších údajov ako rok výroby, objem valcov, výkon motora, druh paliva, počet dverí a sedadiel, stupeň výbavy a pod. nedokážeme určiť presnú hodnotu vozidla v roku výroby k tomu, aby ste si vedeli uzavrieť havarijné poistenie. K tomu, aby ste zadali v našej kalkulačke pre havarijné poistenie tú správnu poistnú sumu, môžete postupovať nasledovne: a) vyplniť formulár na stanovenie poistnej sumy ojazdeného vozidla (odkaz na formulár je priamo v kalkulačke) a zadať minimálne požadované údaje – naši pracovníci vám e-mailom naspäť odošlú správnu hodnotu vozidla b) využiť telefonické / skype nacenenie – pracovníci po krátkom telefonickom rozhovore zistia parametre a model vášho vozidla a stanovia poistnú sumu. Stanovenú poistnú sumu môžete následne zadať do kalkulačky a porovnať si havarijné poistenie s viacerými alternatívami od rôznych poisťovní. Po výbere spoluúčasti alebo rizík, ktoré vám najviac vyhovujú, si havarijné poistenie potom jednoducho dojednáte aj online.

Vypracovaná cenová kalkulácia PZP bude totožná s cenou PZP alebo je to len orientačná suma?

Cena poistného pre povinné zmluvné poistenie, ktorú ste si vypočítali cez našu kalkulačku, je správna a konečná. Samozrejme za predpokladu, že ste zadali správne údaje o poistníkovi a poisťovanom vozidle. Preto je ideálne, ak si kalkuláciu realizujete použitím údajov z vášho osvedčenia o evidencii (technický preukaz). Keď si vyberiete poisťovňu, konkrétny produkt PZP, kliknete na Poistiť sa teraz a vyplníte ďalšie údaje. Formulár vás dovedie až ku kontrole zadaných údajov a uzatvoreniu poistnej zmluvy. Čo sa týka uzatvorenia zmluvy online, tak formulár je doplnený o viacero mechanizmov, ktoré kontrolujú potrebné údaje (napr. potrebný počet číslic vo VIN, vyplnenie objemu či výkonu motora a podobne). Samozrejme už nie je možné systémom kontrolovať chyby v rámci vypĺňaných údajov, ktoré zadávate. Po zistení takýchto chýb záleží od závažnosti chyby a od podmienok konkrétnej poisťovne. Ak ste za poistenie online aj zaplatili, je jednoduchšie doložiť potrebnú opravu údaju. V prípade, že k platbe ešte neprišlo, je, v závislosti od prípadu, jednoduchšie uzatvoriť poistenie nanovo s už správnym údajom.
Niekedy sa stáva, že vypočítané poistné pre povinné zmluvné poistenie na stránkach sprostredkovateľa je nižšie, ako sa uvádza na stránkach poisťovne. Toto nie je chyba. Rozdiel môže byť spôsobený tým, že kalkulačka našej spoločnosti porovnáva poistenia po uplatnení maximálnych obchodných a internetových zliav a bonusov poisťovní.

Čo spadá do pripoistenia asistencie, ktoré je podľa zmluvy zdarma?

V súčasnosti ponúka väčšina poisťovní k samotnému PZP aj základné asistenčné služby zdarma, tak ako je to v havarijnom poistení.  Záleží ale od poisťovne, čo všetko kryjú. Napr. v prípade AXA pojišťovny do základného pripoistenia asistencie patrí: a) technická asistencia – asistencia pri dopravnej nehode, pri poruche vozidla, pri strate kľúčov, pri minutom palive, pri zámene paliva, pri defekte pneumatiky, pri zamrznutí motora, pri vybití batérie, pri odcudzení vozidla b) právna asistencia – asistencia pri správnom konaní, pri trestnom konaní, pri škode na vozidle, pri sporoch z iného poistenia Súčasťou tejto asistencie je aj telefonická služba právnych informácií a administratívno-právna asistencia. Rozsah asistenčných služieb všetkých poisťovní nájdete na podstránkach o PZP v zozname poisťovní.

Chcel by som sa cez Vás poistiť, ale neviem ako cez internet zrušiť starú zmluvu PZP keďže mi končí 13.08.2022

Cez internet sa zrušiť poistná zmluva nedá. Poistnú zmluvu môžete zrušiť iba písomnou výpoveďou podpísanou poistníkom doručenou najneskôr 6 týždňov pred koncom poistného obdobia u vášho poisťovateľa. Ponúkame aj vzor výpovede alebo formulár pre vygenerovanie výpovede na mieru.  Rovnako tam nájdete aj zoznam poisťovní s adresami, kam treba výpoveď poslať, najlepšie doporučene.

V akom období je najvýhodnejšie uzatvoriť PZP? Myslím termíny, kedy poisťovne každoročne vyrukujú s akciovými podmienkami. Je možné, že sadzby znížia?

Nedá sa to jednoznačné povedať, keďže množstvo vozidiel sa kupuje priebežne počas celého roka a tieto autá musia uzavrieť čo najskôr aj zákonné poistenie. Poisťovne na to reagujú, a z tohto dôvodu ponúkajú rôzne zľavy a akciové ceny (napr. pri akcii šrotovné) nielen pre začiatok roka, ale aj v jeho priebehu. Je možné a aj pravdepodobné, že poisťovne budú na jeseň používať akčné ceny a obchodné zľavy na udržanie existujúcich klientov a aj na získanie nových. Rozdiely medzi cenami PZP na záver roka v kampani poistenia na ďalší kalendárny rok a v priebehu roku, už nie sú také veľké ako v minulosti a pomaly sa zotierajú. Určite je dobré sledovať aktuálne ceny svojho poistenia a ceny iných poisťovní. Napriek tomu, že v období na prelome októbra a novembra, kedy musia poisťovne zverejniť cenníky PZP na ďalší rok, prinášajú informácie o cenách všetky významné denníky, jednoduchším, a najmä rýchlejším a presnejším spôsobom, ako zistiť, či sa oplatí ostať alebo zmeniť poistenie, je porovnať aktuálne ceny pre povinné zmluvné poistenie. Všetky aktuálne platné ceny PZP na trhu, samozrejme aj vrátane spomínaných zliav, bonusov či iných benefitov, si bez problémov, jednoducho a rýchlo vypočítate v našej kalkulačke. Povinnosť poisťovne, kedy musí zaslať oznámenie o výške poistného kedysi neupravoval zákon, teraz však platí termín najneskôr 10 týždňov pred koncom poistného obdobia, aby mali klienti dostatok času na prípadnú výpoveď. Zákon ďalej určuje termín, kedy musia poisťovne oznámiť a zverejniť sadzby na zákonné poistenie na nasledujúci kalendárny rok, a to je najneskôr do 31.10. daného roka.

Ako zrušiť PZP keď som predal auto?

Každá poisťovňa si k zrušeniu poistnej zmluvy okrem písomnej výpovede vyžaduje doložiť kópiu technického preukazu, prípadne doklad o odhlásení/vyradení daného vozidla z evidencie – na základe niektorého z týchto dokladov poisťovne ukončia poistnú zmluvu. Na dokladoch je totiž vyznačený dátum odhlásenia, prípadne vyradenia vozidla, ktorý je pre nich smerodajný pri ukončení poistnej zmluvy. Doklad o odhlásení/vyradení vám vystavia na príslušnom dopravnom inšpektoráte.

Dokumenty na stiahnutie

Zoznamy prevádzok
Emisie produktov
Formuláre
Dobrý program
Návody
Ekologické letáky
Certifikáty
00421415005278
Objednávanie a infoservis
Call Now Button